Hur mår man bra

Så fungerar leasing av elcykel

Den som en gång har varit ute och cyklat i flera timmar vet hur bra man kan må efter det. Varför är vi inte mer ute och cyklar? Vi har blivit alldeles för lata av allt stillasittande. Vi sitter stilla på jobbet och vi sitter stilla på fritiden. Våra kroppar mår inte bra av det helt enkelt. Vi människor har fortfarande kroppar som passar för den miljö som våra förfäder levde i, under stenåldern. Till skillnad från aporna går vi upprätt och kunde därmed förflytta oss stora sträckor.

Allt detta har våra (kära) politiker tänkt på. Som en morot för att få oss, gemene man och kvinna, att röra på oss mer, får vi nu bidrag för att skaffa oss en elcykel, på hela 25 procent av inköpspriset. Det är även för att få oss att bidra till en bättre miljö, med minskade avgaser. Vi bör ta elcykeln, istället för bilen, mopeden eller MC:n när vi ska förflytta oss. De nya elcyklarna är möjliga att leasa, precis som vi har leasat bilar, eller får tjänstebil, eller en förmånsbil från företaget. Så varför inte leasa elcykeln på samma sätt? Så här fungerar det.

Så fungerar leasing av elcykel

En elcykel brukar kosta mellan 20.000 och 35.000 kronor. I stället för att punga ut med hela den summan, kan man alltså betala mellan 500 och 700 kronor per månad i ett 36-månaders leasingavtal. För arbetsgivaren kostar det inget att erbjuda sina anställda ett sådant avtal. Vill man kan man avtala om ett serviceavtal och då brukar det ingå försäkring, reparationer ifall det skulle hända den något, med en självrisk på mellan 1.500 och 2.000 kronor. Använder man sig av ett bruttolöneavdrag kostar det inte företaget något extra att leasa elcykel för sina anställda. Det innebär att arbetsgivaren drar av för elcykeln från den anställdas lön.

Skillnaden mellan förmåns- och tjänstecykel

En tjänstecykel är ju, precis som tjänstebilen, meningen att man endast ska använda den i tjänsten, inte privat. En tjänstecykel ska egentligen endast finnas på företaget och endast användas under arbetets gång

En förmånscykel är däremot något som den anställda har möjlighet att använda efter alldeles eget tycke. Ett företag som har förstått fördelarna med en tjänstecykel är Skoda Sverige, enligt teknikensvärld.se:

– Med tjänstecykeln ger vi företag möjlighet att kunna leasa en cykel på samma bekväma sätt som en tjänstebil. Ett perfekt sätt att skaffa ett modernt tjänstefordon, med andra ord, säger Stefan Nygren, marknadschef på Skoda Sverige.

Om du är intresserad av att kunna leasa en tjänste- eller en förmånscykel, finns det flera företag som kan erbjuda en sådan förmån till din arbetsgivare. De flesta leverantörer av elcyklar kan det.  Läs mer här om hur du kan leasa både en förmånscykel och en tjänstecykel på: wattitud.se/foretagsleasing.

27 apr 2018