Hur mår man bra

Är frukt nyttigt eller onyttigt?

Är frukt nyttigt eller onyttigt? Det är en fråga som är intressant sett till att vissa typer av frukter är väldigt söta och där man kan se att andra har en beskare, eller surare, smak. Dessutom finns alltid den gamla devisen om att frukt är naturligt godis närvarande också. Hur är det egentligen med det saken; vilka frukter ska du låta ligga kvar i den fruktkorg ni fått på jobbet och vilka kan du med fördel fortsätta att äta?

Det finns en tydlig skillnad mellan olika frukter. Det man dock kan säga - oavsett frukt - är följande: det är alltid bättre att äta en frukt än att äta godis. Det torde egentligen handla om en ren icke-diskussion, men faktum är att det under senare år kommit fram teorier som säger att en frukt är lika dålig för kroppen som att dricka en läsk: detta i och med att dessa har samma mängd socker per 100 gram. Vi reder ut lite kring detta.

Sant är att vissa frukter har mycket socker i sig. Detta i form av fruktsocker som kallas för Fruktos. Fruktos finns antingen som en separat, fristående ingrediens eller i uppbundet med en glukosmolekyl - då kallas det för sackaros eller, kort och gott: socker. Fruktos är en monosackarid och detsamma gäller glukos – sackaros å sin sida är en slags kombination eller en hybrid av dem båda. Jämför man fruktos och glukos så har de olika påverkan på våra kroppar. Den förra – fruktos – har dels ett lägre GI och frisätter inte insulin på samma sätt. Äter man fruktos så absorberas detta först i tunntarmen innan det transporteras till levern för att i detta organ sedan förvandlas till leverglykos. Detta kan användas som energi – men det kan även bidra till bildandet av nya fettceller. Om du inte rör dig, äter för mycket och har ett tydligt energiöverskott så finns denna risken närvarande.

Komplettera frukt med annat

Få fruktkorg till jobbet!

Sett till detta så finns det alltså visst fog för att frukt skulle kunna vara dåligt för oss. Det finns även andra intressanta aspekter att titta på i sammanhanget. Som exempel så har vi ett hormon som heter leptin. Detta hormon ger en mättnadskänsla och ju mindre av detta du har i blodet - desto hungrigare känner du dig. Fruktos minskar produktionen av leptin. Äter du en frukt i syfte att stilla din hunger så kan detta alltså leda till det motsatta: du känner dig hungrigare.

Dessutom så finns det en annan avigsida som innebär att fruktos hämmar hormonet Grehlin; detta är det hormon som skickar ut hungersignaler till kroppen. Exempelvis kan äpple, banan och kiwi hämma grehlinet och göra att mättnadskänslan upplevs svagare. Du äter – men du blir aldrig riktigt mätt; hungern består oavsett hur många bananer du petar i dig. Således är frukt dåligt och de nya rönen har rätt? Nej, definitivt inte. Frukt inmundigas bäst som ett komplement. Att exempelvis skiva en banan i en skål med keso, yogurt eller kvarg och komplettera med frön eller nötter är en perfekt lösning för att bli mätt och samtidigt äta både gott och nyttigt.

Frukt är godis för kropp och själ

Det vi tittat närmare på ovan är baksidan med frukter. Låt oss även titta på det väsentliga: vad de de facto ger dig. Frukt är fullmatade med vitaminer, med antioxidanter, mineraler, enzymer och kostfibrer. Det handlar alltså om något väldigt, väldigt positivt och att jämställa frukt med karameller eller med läsk är egentligen bland det dummaste man kan göra.

Läsk och godis är fullmatade med både sackaros och med tillsatt fruktos; det gör att man får i sig både socker och en massa kolhydrater; något som både är skadligt för tänderna och för figuren. Frukt är en perfekt lösning då du får i dig livsviktiga saker som både din kropp och själ mår bra av. Du kan således äta allt ur en fruktkorg på jobbet, men se gärna till att komplettera med lite nötter och några skedar keso för absolut bästa effekt av ditt mellanmål.

19 okt 2019