Hur mår man bra

Olika varianter av vegetarianism

Det finns många som idag kallar sig för vegetarianer men det finns också många skillnader mellan dom. Här går vi igenom olika varianter av vegetarianism.

Vegetarian och vegan

Vegetarianer och veganer är på det stora hela samma sak när det gäller kost. Dom äter enbart växtbaserad kost så som bönor och linser och alla animaliska livsmedel är helt uteslutna.

För den som är vegan gäller samma sak även för dom delar i livet som inte innefattar kost och mat. Det kan vara till exempel kläder eller andra produkter där material från djurriket använts. En vegetarian kan däremot använda sig av sådana produkter om så önskas.

Olika frukter och bär i närbild

Laktovegetarian

För en laktovegetarian är det mesta tillåtet förutom kött, fågel, fisk och ägg. Mejeriprodukter så som ost, mjölk, yoghurt och smör är däremot tillåtet vilket är bra för att få i sig tillräckligt med D-vitamin. Har man svårt för att äta gott och varierat enbart genom sådant som är växtbaserat kan detta istället vara ett bra alternativ.

Ovo och lakto-ovo

Till skillnad från den ovan nämna finns det även en ovo-vegetarian som äter ägg istället för mejeriprodukter. Utöver just det skillnaden ser kosten likadan ut, det vill säga att det mesta är tillåtet förutom fisk, fågel och kött.

Det finns även en Lakto-ovo-vegetarian som även den äter som laktovegetarianen men där även ägg är tillåtet. Mellan dessa tre varianter finns alltså bara väldigt små skillnader, som för en utomstående kan vara riktigt krångliga att hålla reda på.

Pesceterian eller Stockholmsvegetarian

En pescetarian, eller Stockholmsvegetarian som det också ibland kallas, innebär att man äter vegetariskt men med inslag av fisk och skaldjur. Fisken gör att man bibehåller ett normalt intag av bland annat D-vitamin, omega 3 och andra viktiga fettsyror som behövs för att till exempel hjärnan ska fungera som den ska.

Flexitarian

Flexitarian är ett relativt nytt begrepp som kommit i takt med att samhället blivit allt mer medvetna om vad köttproduktionen gör med klimatet. Vi behöver alla dra ned på vår köttkonsumtion och det kan man göra genom att bli flexitarian. Det betyder på det stora hela att man mestadels äter vegetariskt men att man unnar sig en köttbit då och då.

Det är i alla fall en bra början för den som är nyfiken på att leva vegetariskt och man kan börja med att införa en eller två dagar i veckan som är helt köttfria. Tycker man att det går bra kan man utöka och tycker man inte att man saknar något kan man kanske så småningom utesluta kött ur sin kost helt och hållet, om man nu vill det.

Klimatarian

Ännu ett nytt begrepp inom vegetarianismen är klimatarian. Här handlar det till stor del om att äta den typ av mat som orsakar minst utsläpp och ur en miljösynpunkt är det bästa valet. Man väljer att äta närodlat och lokalproducerat i den mån det går och man väljer dessutom ofta att avstå kött på grund av den stora mängd växthusgaser industrin bidrar med runt om i hela världen.

Tips: Vego Schmegan erbjuder både vegansk och vegetarisk catering.

20 jan 2020